Pedagogische visie kinderopvang
Leukste kinderopvang en buitenschoolse opvang van Vlaardingen
Wij kiezen voor een pedagogisch werkplan Startblokken als basis voor het werken op alle groepen van 0-4 jarigen. Dit doen we via spel, waarbij de pedagogisch medewerkster steeds kijkt naar waar een kind hulp bij nodig heeft en wat een kind al zelf kan. Startblokken is een officieel erkend pedagogisch werkplan voor VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie).
De doelen waar we ons op richten als we werken met de jongste kinderen zijn:
We gaan ervan uit dat kinderen weliswaar van nature leergierig en nieuwsgierig zijn, maar dat ze volwassenen nodig hebben om hierin steeds nieuwe stappen te zetten. Jonge kinderen leren vooral als de onderwerpen en activiteiten heel herkenbaar voor hen zijn uit hun eigen leven. Thema’s die daarbij aansluiten, bieden veel mogelijkheden om hen dat spelenderwijs bij te brengen.
KDV Vlaardingen
Verheystraat 4
3131 DV Vlaardingen
Kinderopvang iKids is een kinderdagverblijf dat kleinschalig is opgezet. We willen een “huiskamer”-sfeer uitstralen, zodat elk kind zich bij Kinderopvang iKids op zijn gemak voelt. Om dit te bereiken hebben we een vijftal pedagogische basisdoelen.
Kinderopvang iKids vindt het belangrijk kwalitatief goede en breed toegankelijke opvang te realiseren. Hierin wordt het welzijn van het kind gestimuleerd en kan ieder kind tot z’n recht komen. Samenwerking met ouders en andere kindgerichte voorzieningen zien wij als een voorwaarde om het welzijn van het kind te kunnen bevorderen.
Er is een onderscheid aan te brengen tussen fysieke en psychische veiligheid.
– Fysieke veiligheid: de inrichting van zowel de buiten- als de binnenruimte is erop gericht dat het kind zich veilig voelt, ongestoord kan spelen en ontplooiingsmogelijkheden heeft.
– Psychische veiligheid
Dit is de basis voor het gevoel van veiligheid voor het kind. Dit gevoel van veiligheid is noodzakelijk om te kunnen spelen, ontmoeten en ontwikkelen. Het kind moet bekend zijn met de plaats en de manier van opvang. Van belang is dat de leidster het kind accepteert zoals het is. Veiligheid wordt ook geboden door structuur en grenzen. Als het kind weet waar het aan toe is en wat het kan verwachten dan draagt dit bij aan de basisveiligheid. Ook moet een kind zich veilig voelen bij de leidster als er sprake is van verdriet, pijn en/of angst. De leidster begeleidt het kind in dit proces.
Aanwezigheid van bekende kinderen geeft een groepsgevoel en daarmee veiligheid. Dit vormt een goede basis om te kunnen spelen, ontmoeten en ontwikkelen. Gelijkwaardigheid is erg belangrijk tussen kinderen. Als er sprake is van ongelijkwaardige verhoudingen in spelsituaties is er geen sprake van veiligheid voor iedereen, wat vraagt om ingrijpen van de leidsters. Door het stellen van regels en grenzen door de leidsters, wordt er voor kinderen duidelijkheid en daarmee ook veiligheid gecreëerd.
Door het stimuleren van de zelfstandigheid van kinderen wordt er een bijdrage geleverd aan het vergroten van het gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen. Er wordt geprobeerd om het vermogen van kinderen om voor zichzelf op te komen te bevorderen door niet voor hen problemen op te lossen, maar waar nodig met hen. Zo kan een kind groeien in zijn ontwikkeling.
Binnen groepsopvang wordt het welzijn van het kind bevorderd door positieve interacties tussen kinderen. Door deze positieve ervaringen wordt de sociale competentie van het individuele kind vergroot. De leidsters beschikken over vaardigheden om de interacties tussen kinderen op een positieve manier te beïnvloeden.
Kinderopvang iKids vindt het belangrijk dat kinderen zich thuis voelen. In groepsverband maakt het kind kennis met normen en waarden, die zijn gericht op veiligheid, respect voor elkaar en ontplooiingsmogelijkheden. De leidster heeft hierin een voorbeeldfunctie. Op basis van een goede relatie met de leidster leert het kind waarden en normen die buiten de gezinssituatie voorkomen. Vanuit deze veilige startpositie kan het kind de samenleving gaan verkennen.
Het kind staat centraal bij Kinderopvang iKids. Met respect voor het kind wordt uitgegaan van geborgenheid, veiligheid en uitdaging. Om hier tussen een goed evenwicht te vinden hanteert de leidster regels. Door het kind op een positieve manier te leren omgaan met deze regels, ervaart het kind deze regels als een natuurlijk deel van de opvang. De leidster gaat hierbij uit van de eigenheid van het kind.
Binnen Kinderopvang iKids gaat men uit van een positieve benadering van het kind. Door middel van het geven van complimentjes wordt dit gerealiseerd. Hiermee levert de leidster een bijdrage aan het ontwikkelen van een positief zelfbeeld waardoor het kind meer zelfvertrouwen krijgt. Door het geven van complimentjes wordt het kind gestimuleerd om gewenst gedrag te laten zien. Als gevolg hiervan zal het kind ook vaker gewenst gedrag laten zien en zal het ongewenste gedrag afnemen. De leidster is er zich van bewust dat corrigeren een beperkend effect heeft op het gedrag van het kind. Zeker als het vaker wordt toegepast. Juist teveel corrigeren verhindert de vorming van een eigen geweten bij het kind.